دسته بندی

سبد خرید  

هیچ محصولی ثبت نشده

هزینه پستی 0ريال
مجموع 0ريال

اتمام خرید

نماد اعتماد اینترنتی نماد ساماندهی

اخلاق اسلامی    (۱۳ کالا موجود است.)

  • درآمدی بر عرفان عملی در اسلام

    درآمدی بر عرفان عملی در اسلام

    در این کتاب، ادوار تاریخی و شخصیت های مهم عرفان عملی به پنج دوره کلی تقسیم بندی شده اند و در هر دوره نیز شخصیت ها و آثار برجسته بررسی شده اند تا از این طریق، آشنایی با منابع اصیل عرفان عملی میسر شود. این کتاب ها و شخصیت ها به ترتیب تاریخی معرفی شده اند، برای مثال «آداب العبادت» شقیق بلخی که در اواخر قرن دوم هجری می زیست، از نخستین منابع است. البته منابع عرفانی را به صورت انتقادی معرفی و به ضعف هایشان هم اشاره کرده ام. شریعت، طریقت و حقیقت و ارتباط این سه باهم مفاهمیی هستند که تفاسیر نادرستی از آن ها ارایه شده است؛ بنابراین تلاش شده در کتاب به این موضوع نیز پرداخته شود. «کثرت گرایی سلوکی» موضوع فصل دیگری از این کتاب است. در این دوره با کثرت گرایی سیاسی و دینی مواجهیم، در عرفان نیز این موضوع مطرح می شود که سیر و سلوک عرفانی متکثر است و راه های زیادی برای رسیدن به خدا وجود دارند. در این فصل بررسی شده که آیا تنها رسیدن به مقصد مهم است یا راهی که برمی گزینیم هم اهمیت دارد. کرامات و کارهای خارق العاده و مکاشفات عرفانی از دیگر موضوعات پرسش برانگیز عرفان عملی است که ضمن بررسی ماهیت این کارهای خارق العاده، عرفان های کاذب نیز بررسی شده است. معیارهای تشخیص مکاشفات حق و باطل نیز در این فصل ذکر شده اند. چیستی و چرایی سلوک عرفانی نیز یکی از مباحثی است که در این اثر مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین بحث های فلسفی درباره تفاوت مقام و منزل و دلیل اختلاف عرفا در تعیین تعداد مقامات و حالات، آخرین موضوعی است بررسی شده است. عده ای از عرفا مراحل سلوک را یک مرحله و عده ای دیگر ۷۰ یا ۱۰۰ مرحله می دانند.

    ۲۴,۰۰۰ ريال
  • درس نامه اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم)

    درس نامه اخلاق اسلامی (مبانی و مفاهیم)

    کتاب درس‌نامه اخلاق اسلامی از «مقدمه و دو بخش کلیات و مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی» گردآوری شده است که هر بخش به مطالب مختلفی پرداخته است. نویسنده در بخش اول، چهار درس «آشنایی با دانش اخلاق اسلامی، خداشناسی، انسان‌شناسی و اخلاق و دین» را مورد بررسی قرار داده است. یکی از اهداف اخلاق اسلامی خداشناسی انسان است که در این زمینه می‌خوانیم: «مسئله شناخت و معرفت خدا همانند چراغی روشنگر مسیر زندگی انسان را مشخص می‌کند و به آن معنا و مفهوم می‌بخشد. خداشناسی به ما می‌آموزد که با خدا، خود و دیگران چگونه رفتاری داشته باشیم تا کمالات شایسته انسانی را به دست آوریم و به هدف نهایی خلقت خویش (قرب الهی) برسیم.» در بخش دوم سیزده درس «فضائل اخلاق بندگی (۱)، فضائل اخلاق بندگی (۲)، فضائل اخلاق بندگی (۳)، رذایل اخلاق بندگی، فضائل اخلاق فردی (۱)، فضائل اخلاق فردی (۲)، فضائل اخلاق فردی (۳)، رذائل اخلاق فردی، فضائل اخلاق اجتماعی (۱)، فضائل اخلاق اجتماعی (۲)، فضائل اخلاق اجتماعی (۳)، رذائل اخلاق اجتماعی (۱) و رذائل اخلاق اجتماعی (۲)» آمده است. حیا یکی از فضائل اخلاق فردی است که انسان مومن دارای این صفت عالی است، نویسنده در این‌باره نگاشته است: «حیا در لغت به معنای شرمساری و خجالت است که در مقابل آن، وقاحت و بی‌شرمی است. در فرهنگ عالمان اخلاق، حیا عبارت است از: «انقباض نفسانی از کار زشت و ترک‌نمودن آن به خاطر ترس از دیگران. در آموزه‌های دین اسلام، حیا دارای معنای وسیعی است که هم گفتار را در بر می‌گیرد و هم رفتار را. قرآن کریم در داستان دختران شعیب علیه السلام، درباره حیا در رفتار می‌فرماید: پس یکی از آن دو (دختران شعیب) نزد او (موسی علیه السلام) آمد، در حالی که همراه با شرم و حیا گام برمی‌داشت.»

    ۸۵,۰۰۰ ريال
  • فلسفه اخلاق با رویکرد تربیتی

    فلسفه اخلاق با رویکرد تربیتی

    اهمیت ارائه فلسفه اخلاق در دانشگاه‏ها را می‏توان در گرایش روزافزون دانشجویان به مسائل عقلی جستجو کرد. هر چند مسایل این علم به لحاظ تاریخی متاخر از علم اخلاق است، ولی به لحاظ رتبی می‏توان آن را مقدم بر علم اخلاق دانست؛ چراکه از آن به عنوان زربنای علم اخلاق یاد کرده‏اند. این علم که در فرهنگ اسلامی به صورت پراکنده در منابع فلسفی، اخلاقی، کلامی و علم اصول مطرح بوده است اکنون بر اساس ضرورت‏های موجود درخور توجه بیشتر است و می‏بایست به آن توجه مستقل و جامعی داشت. از ویژگی‏های جامعه امروز، گرایش به تبیین عقلی موضوعات و مسائل اخلاقی است که موجب شده پژوهش‏های اخلاقی به این سمت و سو سامان یابد؛ بر این اساس پرداختن به مسائل عقلی در اخلاق به ویژه مبتنی بر آموزه‏های دین اسلام می‏تواند به طرح دیدگاه‏های اسلام در حوزه مسائل عقلانی اخلاق بیانجامد و راه حل ارائه شده توسط اسلام را به معماهای طرح شده در حوزه فلسفه اخلاق بیان کند. کتاب "فلسفه اخلاق با رویکرد تربیتی" درصدد تبیین ساده مهم‏ترین مسائل مطرح در حوزه فلسفه اخلاق است و با استفاده از دیدگاه‏های اندیشمندان مسلمان به ارائه دورنمایی از مهم‏ترین مباحث این حوزه به ویژه با تاکید بر دفاع از آموزه‏های اخلاق اسلامی در مقابل مکاتب اخلاقی غرب پرداخته است.

    ۴۰,۰۰۰ ريال
  • فلسفه اخلاق (جمعی از نویسندگان)

    فلسفه اخلاق (جمعی از نویسندگان)

    اهمیت درس اخلاق، از مجموعه دروس معارف اسلامى در دانشگاه، بر کسى پوشیده نیست. پرورش اخلاقى دانشجویان و تزکیه و تهذیب آنان از جمله اهداف این درس دو واحدى است. گستره وسیع مباحث اخلاقى از یک طرف و گرایش روزافزون دانشجویان به مسایل عقلى از طرف دیگر، مرکز برنامه ریزى و تدوین کتب درسى نهاد را بر آن داشت تا در پى دستیابى به اهداف این درس، سرفص لهاى درس اخلاق را تنوع بخشند تا استادان و دانشجویان براساس علاقه و نیاز خود این درس را بگذرانند. فلسفه اخلاق یکى از گرای شهاى چهارگانه درس اخلاق و درآمدى براى ورود به مباحث عقلى در حوزه اخلاق است.

    ۱۹,۰۰۰ ريال