دسته بندی

سبد خرید  

هیچ محصولی ثبت نشده

هزینه پستی 0ريال
مجموع 0ريال

اتمام خرید

تازه‌های الکترونیک

نماد اعتماد اینترنتی نماد ساماندهی

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی    

  • قرآن و علوم طبیعت

    قرآن و علوم طبیعت

    این کتاب به مباحثی همچون بعد علمی امت اسلامی، نقش علم و صنعت در جامعه اسلامی، بعد علمی قرآن کریم، نگرشی بر آیات علمی قرآن کریم، پیام قرآن برای دانش پژوهان مسلمان، شناخت طبیعت از نظر قرآن کریم، هدف فضیلت شناسی، امکان شناخت طبیعت و مسائل مهم طبیعت شناسی پرداخته شده است. بیش از ده درصد آیات قرآن اشاره به پدیده ای طبیعی دارد که می توان آنها را «آیات علمی» قرآن کریم نام نهاد. این قبیل آیات پیام های مهمی برای دانشمندان و فرهیختگان مسلمان در بر دارد و بر مطالعه تمامی ابعاد طبیعت و کشف اسرار خلقت تاکید می ورزد. کتاب حاضر توسط دکتر مهدی گلشنی در چهار فصل و ۲۶۱ صفحه نگارش یافته و از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چاپ و منتشر گردیده است. در فصل اول تصور اسلام از دانش مطرح شده و هدف نویسنده آن بوده که نشان دهد توصیه اسلام برای کسب دانش منحصر به معارف خاص شریعت نیست، بلکه مشتمل بر هر دانشی است که وسیله نزدیکی انسان به خدا را مهیا سازد. تمام دانش ها، چه علوم طبیعت و چه علوم خاص شریعت همه وسائل قرب به خدا هستند و تا وقتی که این نقش را ایفا می کنند اهمیت دارند. در فصل دوم دلایل اهمیت علوم طبیعی از دیدگاه اسلام بیان می شود و دو دلیل عمده برای آن ذکر می شود. یکی نقشی که این علوم در شناخت خداوند ایفا می کنند و دیگر نقشی که این علوم در استقلال و اعتلای امت اسلامی دارند. در فصل سوم برداشت نویسنده از دلایل اشاره به پدیده های طبیعی در قرآن مجید آمده است. فصل آخر مساله شناخت طبیعت از دیدگاه قرآن مطرح می شود و هدف مولف از ورود در آن تشویق پژوهشگران به تامل و تدبر درباره مسائل شناخت از دیدگاه قرآن است.

    ۵۵,۰۰۰ ريال
  • نقش ایمان در علم

    نقش ایمان در علم

    نقش ایمان در علم؛ کنفرانسی درباره بررسی مسائل مشترک میان علم و دین، تحت عنوان «علم و جست‏وجوی معنویت» در سال ۱۹۹۶ توسط مرکز الهیات و علوم طبیعی دانشگاه کالیفرنیا برقرار شد. بخشی از این کنفرانس، مصاحبه‏ های کارگاهی با حضور دانشمندان شرکت‏ کننده بود. کتاب فوق، با نام کامل «نقش ایمان در علم»، عالمان در جست‏وجوی حقیقت»، منتخبی از مصاحبه‏ های این کنفرانس است که مجموع آن در دو جلد به چاپ رسید و منتخب آنها در کتاب مذکور به چاپ رسیده است. کتاب ترجمه بتول نجفی، همسر دکتر مهدی گلشنی، است که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به تازگی آن را منتشر کرده است.

    ۵۰,۰۰۰ ريال
  • تاملات سیاسی تاریخ تفکر اسلامی   (جلد ۴)
    ۱۰۰,۰۰۰ ريال
  • تاملات سیاسی تاریخ تفکر اسلامی  (جلد ۵)
    ۱۲۵,۰۰۰ ريال
  • تاملات سیاسی تاریخ تفکر اسلامی   (جلد ۲)
    ۱۰۰,۰۰۰ ريال
  • مولفه های غرب گرایی در تاریخ تحولات ایران
    ۱۲۰,۰۰۰ ريال
  • رهیافت های فکری فلسفی معاصر در غرب
    ۲۰,۰۰۰ ريال
  • علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی

    علم تاریخ در گستره تمدن اسلامی

    گزیده: تاریخ را از دو حیث می توان مورد بحث قرار داد: یا از این جهت که علم حوادث گذشته ی حیات بشری است یا از این لحاظ که علم قوانین این حوادث است؛ یعنی قوانینی که مدبر ماضی؛ حال و آینده بشر است. در مورد اول؛ تاریخ به معنای اخص مورد نظر است. در مورد دوم؛ فلسفه ی تاریخ یا علم الاجتماع خوانده می شود. این پژوهش در دو قسمت و هر قسمت در چند بخش نگارش یافته است. قسمت اول که شامل هفت بخش می باشد به موضوعاتی مانند تعریف تاریخ و فایده های آن، اسلامیت علم تاریخ و اسباب پیدایش آن، ساخت ها و سبک های تاریخ نگاری در اسلام، شعبه ها و شاخه های علم تاریخ در اسلام، دانش های کمک کار در تاریخ نگاری اسلامی، مکتب های تاریخ نگاری در اسلام ، اصول تاریخ نگاری و قواعد نقد تاریخ در اسلام پرداخته است. قسمت دوم هم در دو بخش با موضوع علم تاریخ در نوشته های مورخان فارسی نویس و عربی نویس نگارش یافته است. در پایان هم فهرست کاملا مفصلی آورده شده است.

    ۱۷۵,۰۰۰ ريال
  • مدارس و دانشگاه ها اسلامی در غربی در قرون وسطی

    مدارس و دانشگاه ها اسلامی در غربی در قرون وسطی

    در این مجموعه که به سبب چند بخش عمده ی موضوعی، به صورت سه دفتر اصلی درآمده است، از هر نوع نتیجه گیری سطحی و عجولانه و اعلام وجوه تشابه قطعی میان مدارس و مراکز آموزشی شرق و غرب، به منظور اثبات پیش فرض قبلی خودداری شده است. بیش تر سعی بر این بوده که که اطلاعاتی در مورد مراکز تعلیماتی اسلامی و غربی در اختیار خوانندگان قرار گیرد به نحوی که با برانگیختن حس کنجکاوی آنها، بیش تر در در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت اندیشه کنند و بدانند که اگر آنچه را خود داشته اند نشناسند، هیچ چیز با ارزشی از بیگانه نمی توانند تمنا کنند؛ همچنین اگر در غیر خود دقت نکنند خود را هم نمی توانند بسنجند و به ابعاد واقعی فرهنگ خود پی ببرند. دفتر اول این مجموعه در مورد مراکز و مدارس آموزشی اسلامی و سنت های شرقی می باشد که با توجه به اصول تعلیم و تربیت و سنت های آموزشی اسلامی و همچنین ساختارهای اولیه مدارس در اسلام، اهمیت وقف در پیدایش و استحکام این مدارس نشان داده شده است.در مورد نحوه آموزش و پرورش و شیوه های یادگیری و رابطه میان استاد و دانشجو نیز در این مدارس سخنان بسیار سودمندی بیان شده است. دفتر دوم شامل دو مقاله در مورد ریشه های مدارس غربی و همچنین فرهنگ نورثامبریا در انگلستان می باشد. دفتر سوم هم به تحقیق درباره مدارس و دانشگاه های غرب پرداخته است. در پایان کتاب ضمایم نسبتا مفیدی هم قرار داده شده است.

    ۱۲۰,۰۰۰ ريال