دسته بندی

سبد خرید  

هیچ محصولی ثبت نشده

هزینه پستی 0ريال
مجموع 0ريال

اتمام خرید

تازه‌های الکترونیک

نماد اعتماد اینترنتی نماد ساماندهی

سخن    

  • فارابی: فیلسوف فرهنگ
    ۸۵,۰۰۰ ريال
  • فلسفه معاصر ایران

    فلسفه معاصر ایران

    منظور نویسنده در این کتاب بررسی وجود فلسفه در حال حاضر ایران در کتابخانه ها، دانشگاه ها و حوزه های علمیه است که اکنون در محافل علمی خوانده و توسط اساتید فلسفه تدریس می شود، این در حالی است که ایران اسلامی دارای سابقه بیش از هزار ساله در عرصه فلسفه است، وجود «ابن سینا»، «سهرودی»، «ملاصدرا» شاهدی بر این مدعاست. لذا فلسفه ایران در سده های گذشته توسط آنها پرداخته می شد و فلسفه وارداتی از کشورهای دیگر مانند چین، هند و ژاپن نبوده است، اما در دوره جدید جامعه ایران فلسفه را از اروپا گرفته است؛ یعنی فلسفه غربی را ترجمه کردیم و تا به حال به ترجمه پرداختیم، اینکه به فلسفه، از دریچه الفاظ نگاه شود و متصل به وجدان نباشد، چه فایده ای برای جامعه انسانی دارد؟! نویسنده محترم هدف از نگارش کتاب «فلسفه معاصر ایران» را پرداختن به سوالات اساسی فیلسوفان ادیب است عنوان می کند و خاطرنشان می کند: در این کتاب به این سوالات که از کجا آمده ام و اینکه چه هستم و چه باید بکنم، پاسخ می دهم و به بحث ۴۰ ساله ای که پیرامون فلسفه سنت و مدرنیته وجود داشته است، نیم نگاهی داشته ام، از آنجایی که در اوایل قرن ۲۰، «دین» محل نزاع میان تجرد و مدرنیته بود و در سال ۱۹۵۰ هزاران کتاب در مورد یونان و قرون وسطی نوشته شده است، در این کتاب به منشا اختلاف و وجوه اشتراک تجدد و مدرنیته پرداخته شده است.فلسفه قرون وسطی متاثر از علوم اسلامی است،اروپاییان از دانش دانشمندان ایرانی استفاده کردند و مطالب تازه ای را از آن پدید آوردند و طرح نویی را در انداختند.فلسفه فقط خواندن و تکرار نیست،کار ما پرسیدن در زندگی است و با پاسخ ها و یافتن پاسخ هاست که علم به وجود می آید، لذا جامعه ای که فکر می کند و می پرسد و در جست و جوی پاسخ ها باشد، رشد می کند.

    ۱۵۰,۰۰۰ ريال
  • درباره تعلیم و تربیت در ایران
    ۱۲۵,۰۰۰ ريال
  • فلسفه در دادگاه ایدئولوژی

    فلسفه در دادگاه ایدئولوژی

    خلط مسائل سیاست با فلسفه، از فلسفه توقع مصلحت اندیشی نباید داشت، فلسفه و آرای همگانی، این یادداشت طنز نیست؛ گزارش است از جمله مقالات این اثر است که هر کدام در قالب یک فصل تنظیم شده است. همچنین فلسفه در مواجهه با غرور و حماقت، خلط وجود و ماهیت: زمینه ساز اختلافات، نقد وضع تفکر موجود و فلسفه در دادگاه ایدئولوژی عناوین فصل های پنجم تا هشتم این کتاب است. در بخشی از مقدمه این اثر به قلم دکتر رضا داوری آمده است: این دفتر متضمن هفت مقاله یا یادداشت است. هر یک از این یادداشت ها در مناسبت های خاص برای پاسخ دادن به بعضی اشکال ها و اعتراض ها و رفع سوء تفاهم ها و نشان دادن بی بنیادی نزاع های ظاهرا فلسفی نوشته شده است. در این نوشته ها گرچه دفاع از خود ظاهرتر است، اما در حقیقت از فلسفه دفاع شده است. هر کس که به فلسفه وارد می شود در مباحث و مسائل، نظری دارد و طبیعی است که از نظر خود دفاع کند. گروهی که گرچه اهل قلم و بیانند فلسفه نخوانده و داعیه فلسفه دانی هم ندارند، اما شاید تعلقی به یک ایدئولوژی داشته باشند. این گروه گاهی با هرچه که در دایره ایدئولوژی آنها نگنجد، مخالفت می کنند. وی می افزاید: گروه دوم کم و بیش درس فلسفه خوانده اند و قهرا با فلسفه های موافقند و با فلسفه هایی میانه ندارند. این گروه اگر به شدت تحت تاثیر ایدئولوژی ها نباشند وارد نزاع و جدال نمی شوند، چنانکه غالب استادان فلسفه ما خود را از نزاع ها و جدال های بیهوده برکنار نگه داشته اند. من نگفته ام که مدعیان و مخاطبان من بر خطا هستند و نادرست گفته اند. نظر من این است که آنها سخن مرا به محکمه ایدئولوژی برده اند و درباره آن حکم کرده اند و اگر خیال می کنند فلسفه می گویند گفتارشان هرچه باشد، فلسفه نیست و بنابراین در غالب موارد نزاع های بی وجه و بیهوده بوده است. من کاری به عقاید و آرای اشخاص ندارم، اما وقتی چیزی می گویند که فلسفه نیست و نامش را فلسفه می گذارند. آیا نباید و نمی توان به آنها گفت که در نام گذاری بی دقتی و اشتباه کرده اند!!

    ۱۲۵,۰۰۰ ريال
  • نگاهی نو به سیاست و فرهنگ

    نگاهی نو به سیاست و فرهنگ

    این دفتر مجموعه مصاحبه هایی است که دکتر داوری اردکانی در سال های اخیر با نویسندگان مطبوعات و همکاران دانشگاهی خود داشته است. مطالب و پرسش های این گفت وگوها نیز بالطبع پراکنده و گوناگون است، اما وجه وحدتی نیز میان آنها وجود دارد و آن، نسبت فلسفه و فرهنگ با سیاست است. در همه گفت وگوهای این کتاب با نظر فلسفی به نسبت میان سیاست و فرهنگ (با این توجه که شیوه زندگی صرفا و ضرورتا بر اساس ساختن و مصرف کردن استوار نیست) پرداخته شده و با اشاره به این نکته که در جهان ما ساحت ساختن و مصرف کردن چندان غلبه کرده که فرصت و مجال فکر کردن دیگر وجود ندارد و در همه جا سراسیمگی و پریشانی در زندگی راه یافته است و مردم نمی دانند که چه می خواهند و می توانند و باید بکنند، تاکید می شود گفتن حرف هایی از این قبیل که باید با رجوع به «خردورزی» و دست زدن در دامن دموکراسی و سوسیالیسم یا هر ایدئولوژی دیگر مسائل را حل کرد و مشکل ها را از میان برداشت، بی اعتنایی به مساله و فرار از تفکر است. کتاب «نگاهی نو به سیاست و فرهنگ» علاوه بر مقدمه شامل ۲۵ گفت وگو است که عناوین آنها عبارتند از: «چه کسی می تواند برای دیگران تکلیف معین کند؟»، «مقام تفکر در ایران معاصر»، «توسعه بدون فلسفه»، «از دین و فلسفه خشونت نمی آید»، «کجا هستیم و به کجا می رویم»، «مرید و مراد جایی ندارند»، «اوتوپی شهر دلمردگی است»، «فراز و فرودهای مناسبات اسلام و غرب»، «پرسش هایی در باب توانایی ها»، «درباره غرب و غربیان»، «رد علوم انسانی، اعلام انصراف از توسعه است»، «رورتی به لوازم پراگماتیسم چندان پایبند نبود»، «گفت وگویی در باب عدالت»، «فیلسوف از همه ایدئولوژی ها آزاد است»، «ذکر جمیل فارابی»، «درباره نامه فرهنگ»، «هستی از منظر هایدگر»، «فلسفه و سیاست»، «آل احمد، فردید و روشنفکران»، «شرق شناسی در پایان راه»، «پاسخ به صد پرسش درباره افلاطون»، «افسون و افسانه فوتبال»، «جایگاه فوتبال در جهان کنونی»، «فلسفه و فرهنگ»، «درباره درس معارف اسلامی» و «درباره ایدئولوژی و فلسفه». در پایان کتاب نیز فهرست اعلام، کلمات و اصطلاحات خاص و در نهایت نام کتاب ها آمده است.

    ۱۶۵,۰۰۰ ريال
  • سیاست، تفکر، تاریخ
    ۱۷۵,۰۰۰ ريال
  • اندیشه پست مدرن
    ۱۵۰,۰۰۰ ريال
  • نگاهی نو به فلسفه و فرهنگ

    نگاهی نو به فلسفه و فرهنگ

    دکتر داوری اردکانی در مقدمه کتاب آورده است: «وقتی در اوایل دهه هفتاد سردبیری مجله نامه فرهنگ به من پیشنهاد شد و پس از مدتی تردید و تامل آن را با اندکی اکراه پذیرفتم، هشت شماره از مجله منتشر شده بود. رسم خوب مجله این بود که پرسشهایی درباره یک مسئله و موضوع خاص برای مطلعان می فرستادند و پاسخ آنها را می گرفتند و چاپ می کردند. من این رویه را با اندکی تغییر ادامه دادم. یعنی به جای اینکه پرسشها را برای اهل نظر بفرستم، از آنها دعوت می کردم که تشریف بیاورند و درباره مسئله ای که عمده صفحات مجله به آن اختصاص می یافت، بحث کنند. برای انتخاب مطلب اصلی هر شماره هم با مطلعان و صاحبان تجربه مشورت می کردم. غرض این بود که حتی المقدور مهمترین مسائل مهم جهانی و ملی در نسبتشان با فرهنگ فارغ از ملاحظات غیر علمی و غیر فلسفی مورد بحث قرار گیرد. در طی مدتی قریب به ۱۵ سال درباره حدود ۵۰ موضوع با حضور دانشمندان و محققان گفتگو شد.» دکتر داوری اردکانی در بخش دیگری از مقدمه می نویسد: «شاید بتوان این مجموعه را یک دائره المعارف کوچک فرهنگ زمان دانست. مزیت این دائرهالمعارف این است که در آن آرای گوناگون و احیانا مخالف در هر باب بیان شده و غالبا به تعدیل نظرها و تفاهم انجامیده است». جلد اول این مجموعه با نام «نگاهی نو به فلسفه و فرهنگ» علاوه بر مقدمه، شامل مشروح مباحث مطرح شده در ۱۷ جلسه میزگرد است که عناوین میزگردها و اسامی شرکت کنندگان بدین شرح است: * بحران هویت، باطن بحرانهای معاصر؛ شماره ۹، بهار ۱۳۷۲؛ (شهید سید مرتضی آوینی، مسعود ترقی جاه، محمدعلی شعاعی، دکتر سید جواد طباطبایی، دکتر علی محمد کاردان، دکتر کریم مجتهدی و دکتر رضا داوری اردکانی) * عدالت و آزادی؛ شماره ۱۰ و ۱۱، تابستان و پاییز ۱۳۷۲؛ (دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر حسین بشیریه، دکتر محمد مجتهد شبستری، دکتر محمدرضا جوزی و دکتر رضا داوری اردکانی) * علم و دین؛ شماره ۱۳، بهار ۱۳۷۳؛ (دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر محمود سریع القلم، دکتر مهدی گلشنی و دکتر رضا داوری اردکانی) * فرهنگ اسلامی و فرهنگ ملی؛ شماره ۲۵، بهار ۱۳۷۶؛ (دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، آیت الله سید محمد خامنه ای، دکتر محمود سریع القلم، دکتر مهدی محقق، دکتر فتح اله مضطرزاده و دکتر رضا داوری اردکانی) * وضع علم در ایران؛ شماره ۳۰، تابستان ۱۳۷۷؛ (دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر فرامرز رفیع پور، شجاعی، دکتر علی شریعتمداری، محمدعلی شعاعی، دکتر فتح اله مضطرزاده، دکتر رضا مکنون، دکتر محمدرضا هاشمی گلپایگانی و دکتر رضا داوری اردکانی) * فلسفه اسلامی؛ شماره ۳۱، بهار ۱۳۷۸؛ (دکتر شاپور اعتماد، دکتر غلامرضا اعوانی، آیت الله سید محمد خامنه ای، دکتر علی آبادی و دکتر رضا داوری اردکانی) * درباره مدرنیته، سوابق و مسائل آن؛ شماره ۳۶، تابستان ۱۳۷۹؛ (دکتر سید محمدرضا بهشتی، دکتر محسن خلیجی، دکتر محمدرضا ریخته گران، دکتر مجتبی صدریا و دکتر رضا داوری اردکانی) * علم و آزادی؛ شماره ۳۷، پاییز ۱۳۷۹؛ (دکتر شاپور اعتماد، دکتر محمد توکل و دکتر رضا داوری اردکانی) * نقد ادبی؛ شماره ۳۸، زمستان ۱۳۷۹؛ (دکتر بهرام مقدادی و دکتر رضا داوری اردکانی) * زبان و ادبیات؛ شماره ۳۹، بهار ۱۳۸۰؛ (دکتر احمد تمیم داری، دکتر حسینعلی قبادی، دکتر نعمت الله ایران زاده و دکتر رضا داوری اردکانی) * شرق شناسی؛ شماره ۴۱، پاییز ۱۳۸۰ (دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر شهرام پازوکی، دکتر محسن خلیجی، محمدعلی شعاعی، دکتر شعبانی، دکتر کریم مجتهدی و دکتر رضا داوری اردکانی) * فلسفه معاصر؛ شماره ۴۲، زمستان ۱۳۸۰؛ (دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر محمدرضا ریخته گران، دکتر محمد ضیمران، دکتر کریم مجتهدی و دکتر رضا داوری اردکانی) * سنت و تجدد؛ شماره ۴۹، پاییز ۱۳۸۲؛ (دکتر مسعود پدرام، دکتر پرویز ضیاءشهابی، دکتر علی اکبر فرهنگی و دکتر رضا داوری اردکانی) * پیوستگی و گسیختگی فرهنگی؛ شماره ۵۲، تابستان ۱۳۸۳؛ (دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر محمد ایلخانی، دکتر کریم مجتهدی، دکتر سید مصطفی محقق داماد و دکتر رضا داوری اردکانی) * فلسفه و اخلاق؛ شماره ۵۳، پاییز ۱۳۸۳؛ (دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر محمدرضا ریخته گران، دکتر عباس منوچهری و دکتر رضا داوری اردکانی) * تجدد و سکولاریسم؛ شماره ۵۴، زمستان ۱۳۸۳؛ (دکتر فرزین بانکی، دکتر احمدعلی حیدری، دکتر حسین کلباسی، دکتر کریم مجتهدی، دکتر علی اصغر مصلح، دکتر عباس منوچهری و دکتر رضا داوری اردکانی) * هرمنوتیک؛ شماره ۵۸، زمستان ۱۳۸۴؛ (دکتر احمدعلی حیدری، دکتر محمدرضا ریخته گران، دکتر پرویز ضیاءشهابی، دکتر علی اصغر مصلح، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی و دکتر رضا داوری اردکانی)

    ۲۵۰,۰۰۰ ريال
  • یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس، دسامبر ۱۹۱۸ - اوت ۱۹۲۰

    یادداشت های روزانه محمدعلی فروغی از سفر کنفرانس صلح پاریس، دسامبر ۱۹۱۸ - اوت ۱۹۲۰

    یکی از منابع اصلی و دست اول مطالعۀ تاریخ، خاطرات رجال موثر سیاسی است و یادداشت روزانه بی شک اطمینان بخش ترین نوع خاطره نویسی است. کتاب حاضر یادداشتهای روزانۀ محمدعلی فروغی ذکاءالملک (۱۲۵۶- آذر ۱۳۲۱) از بزرگترین رجال روشنفکر و عملگرای برجستۀ ایران است. این یادداشت ها از ایامی است که ذکاءالملک به سمت رئیس دیوان عالی تمیز در جزو هیئت اعزامی ایران برای راهیابی به کنفرانس صلح عازم پاریس شد. او در طول تقریبا دو سال (۱۷ دسامبر ۱۹۱۸ تا ۱۱ اوت ۱۹۲۰/ ۲۵ آذر ۱۲۹۷ تا ۲۰ مرداد ۱۲۹۹) اخبار و وقایع هر روز را یادداشت کرده و چون خود در مسیر جریانها بوده و به جزئیات بسیاری ورود داشته، یادداشتهایش دربرگیرنده نکته های تازه و ناگفته فراوان درباره علل ناکامی ایران در راهیابی به کنفرانس صلح، داخل شدن ایران در مجمع ملل، روابط انگلیسها با وثوق الدوله، قرارداد نهم اوت ۱۹۱۹ و بعضی از رجال سیاسی ایران در آن روزگار است. جز این، چنان که انتظار می رود، یادداشتهای فروغی حاوی فواید فرهنگی و ادبی فراوانی نیز هست. این یادداشتها نزدیک به صد سال نزد خانواده فروغی محفوظ بوده و اکنون برای نخستین بار منتشر می شود. این کتاب توسط دکتر غلامعلی حداد عادل پس از بازگشت دکتر محمدجواد ظریف از توافق هسته ای با کشور های ۱ ۵ و حضور ایشان در مجلس شورای اسلامی به ایشان اهدا شد.

    موجود نیست