دسته بندی

سبد خرید  

هیچ محصولی ثبت نشده

هزینه پستی 0ريال
مجموع 0ريال

اتمام خرید

تازه‌های الکترونیک

نماد اعتماد اینترنتی نماد ساماندهی

ترجمان علوم انسانی    

  • استعمار زدایی از روش: تحقیق علمی و مردمان بومی

    استعمار زدایی از روش: تحقیق علمی و مردمان بومی

    پس از فرایند استعمارزدایی سیاسی از کشورهای استعمارزده در نیمه‌ی دوم قرن بیستم تا به امروز، مساله‌ی مهمی باقی مانده است: آیا با طی این فرایند و کسب استقلال ظاهری مستعمره‌ها، پدیده‌ی استعمار و استعمارگری پایان یافته است یا خیر؟ در آغاز، در برخی از این کشورها، حتی نفس پرسیدن این سوال گناهی نابخشودنی انگاشته می‌شد؛ چرا که سرمستی ناشی از بیرون‌ راندن استعمارگران و کسب خودمختاری سیاسی به دست دولت‌ها، هنوز در آغاز راه خود بود. اما کم‌کم این پرسش در ذهن بسیاری از اندیش‌مندان و متفکران نقش بست «آیا بهراستی آنان رفته‌اند؟» برای پاسخ به این پرسش باید مفهوم استعمار و استعمارگری را بررسی کنیم و به دوره‌های مختلف آن نگاهی گذرا بیندازیم تا معلوم شود که «آنان هنوز نرفته‌اند و نخواهند رفت». جوهره و عمق مفهوم استعمار را می‌توان در ارتباط تنگاتنگ با مفاهیم سلطه، کنترل، انقیاد و حاکمیت دریافت. سلطه‌گری و به‌کارگیری قدرت در انواع مختلفش ‌که امروزه آن را در چهار شکل اساسی تقسیم‌بندی می‌کنند‌ هدف اصلی استعمار است...

    ۲۰۰,۰۰۰ ريال
  • جامعه شناسی و الهیات: پیوند و تعارض

    جامعه شناسی و الهیات: پیوند و تعارض

    ارتباط میان دین و علم از موضوعاتی است که در دوران معاصر بحث‌های بسیاری برانگیخته است. چنین ادعا می‌کنند که علم و دین هر کدام دانشی هستند که با روش خاص خود درباره‌ی موضوعشان جست‌وجو می‌کنند. علم در تتبعاتش بر خرد و تجربه تکیه دارد، در حالی که وحی و امر قدسی ابزار اصلی دین برای وصول به حقیقت اند. برخی اندیش‌مندان علم و دین را دو مقوله‌ی متمایز از هم و دو تز متعارض می¬دانند، حال آن که برخی دیگر به پیوند متقابل میان این دو قائل اند.

    ۲۰۰,۰۰۰ ريال
  • جامعه شناسی از چه معضلی رنج می برد؟

    جامعه شناسی از چه معضلی رنج می برد؟

    این کتاب از برخی جهات بسیار شخصی است، زیرا مقالاتی را در آن می‌خوانید که نکات جالبی در مورد مشکلات رشته‌ی جامعه‌شناسی فعلی را مطرح می‌کنند. این مقالات و امثال آن‌ها قبلا منتشر شده و البته ارزش تجدید چاپ را نیز داشته است. هشت بخش از این کتاب در اصل طی سال ۱۹۹۴ در شماره‌ی ویژه‌ای از مجله‌ی انجمن جامعه‌شناسی شرقی با عنوان «هم‌اندیشی جامعه‌شناسانه » منتشر شد که در آن هنگام من سردبیرش بودم. این هشت فصل را کول، کالینز، دیویس، لیپست، مالاچ، رول، سیمپسون‌ها و استینچ‌کومب نوشتند...

    ۳۳۰,۰۰۰ ريال
  • بیراهه های نظریه جامعه شناختی

    بیراهه های نظریه جامعه شناختی

    در بیراهه های جامعه شناسی، نویسنده مسائل نظریۀ جامعه شناختی را بررسی و برایشان راه درمان تجویز می کند. او نظریه های جامعه شناختی اخیر را پساپارسونزی می نامد. موزلیس در بی راهه های نظریهٔ جامعه شناختی ما را با الیاس، بوردیو و گیدنز آشنا می کند. جامعه شناسی های تفسیری، روش شناسی مردمی، انتخاب عقلانی و نوکارکردگرایی را شرح و نقد می کند. و با ایده های مارکس طرح نظری پارسونز را تکمیل می کند. او می خواهد دو کار بکند: یک؛ مجموعه ای از ابزارهای مفهومی معرفی کند که مسألهٔ نظریه پردازی جامعه شناختی را حل کند. دو؛ به جامعه شناسی تجربی کمک کند از سطح خرد به سطح کلان برسد و از اتهام تقلیل گرایی و شیءانگاری برهد.

    ۲۰۰,۰۰۰ ريال
  • تصور عصر پساتوسعه: مقالاتی درباره توسعه

    تصور عصر پساتوسعه: مقالاتی درباره توسعه

    در سال ۱۹۴۹، هری ترومن، رئیس جمهور آمریکا، هنگام یکی از سخنرانی هایش تاکید کرد که مناطق عقب افتادۀ امروز یکی از اولویت های غرب است: «بیش از نیمی از مردم جهان در شرایطی زندگی می کنند که شانه به شانۀ فاجعه می زند؛ غذایشان ناکافی است، قربانی انواع بیماری هایند، اقتصادشان بدوی و راکد است. فقر آن ها نه تنها برای خودشان مایۀ آسیب و تهدید است، بلکه برای مناطق ثروتمندتر نیز مضر است. برای اولین بار در طول تاریخ بشر، ما به دانش و مهارتی رسیده ایم که بتوانیم آلام این مردمان را تسکین دهیم.» ترومن گفت باید برای مردم صلح طلب دنیا، زندگی بهتری فراهم کرد. رمز آن هم تولید بیشتر است. تولید بیشتر صلح و فراوانی به ارمغان می آورد، اما مستلزم به کار بستن دانش و تکنولوژی های مدرن است. دنیایی آباد، بدون فقر و بی سوادی و خشونت، یک رویای آمریکایی. برنامه های توسعۀ اقتصادی، در نگاه اول، تلاشی عظیم برای «بهبود وضع زندگی» مردم فقیر جهان بود. پیش فرض این برنامه ها تقسیم بندی هایی کلان بین جوامع جهان بود. تقسیم بندی هایی که شناخته شده ترین آن ها دوگانۀ رایج «سنتی» و «مدرن» است.دوگانه های مشابه فراوانی نزد متفکران مختلف، علی الخصوص میان جامعه شناسان صورت بندی شد که هر یک در شکل گیری بسترهای نظریۀ توسعه نقش داشتند. بسترهایی که می گفتند حالت مطلوب یک جامعۀ متمدن نمونه ای از کشورهای اروپای غربی است و بقیۀ جوامع باید مثل آن ها شوند. از این بسترها که بگذریم، خود نظریه های توسعه نیز از نیمۀ قرن بیستم تا امروز، امواج گوناگونی را پشت سر گذاشته اند. در این مجموعه تلاش شده است تا با گزینش مقالاتی کلیدی و شاخص، تاریخ مختصری ارائه شود از اصلی ترین جریان های انتقادی توسعه که طی نیمۀ دوم قرن بیستم، جریان اصلی توسعه را به چالش کشیده اند.

    ۲۵۰,۰۰۰ ريال
  • چگونه درباره کتاب هایی که نخوانده ایم حرف بزنیم؟

    چگونه درباره کتاب هایی که نخوانده ایم حرف بزنیم؟

    در فضایی که کتاب خوانی یک فضیلت بی چون و چرا محسوب می شود، سخن گفتن از شیوه های «کتاب نخوانی» ساده نیست. اما هدف این اثر، مدح کتاب نخواندن یا آموزش راهکارهای تظاهر به مطالعه نیست؛ هرچند که در عمل می تواند به این کار نیز بیاید. بلکه هدف مولف، پی یر بایار، استاد دانشگاه «پاریس ۸» که یکی از میراث داران دانشگاه سوربن سابق است، ارائۀ روایتی پست مدرن از کتاب خوانی است. این روایت می گوید تعریف «کتاب خوانی» به عنوان «مطالعۀ کامل و دقیق یک اثر و فهم منظور نویسنده» در اغلب موارد نه تنها مفید نیست، بلکه امکان پذیر هم نیست. کتاب هایی که نمی شناسید، تورق کرده اید، درباره شان شنیده اید یا حتی فراموش کرده اید نیز می توانند در زمرۀ آثاری باشند که بر زندگی شما و فهمتان از دنیای پیرامون اثر گذاشته اند. از متون ادبی، تاریخی یا علمی دوران ساز که بگذریم، شاید برخی متون اصلی دینی نیز نمونه ای شایان از این نوع اثر غیرمستقیم باشند: حتی کسانی که هیچ مواجهۀ مستقیمی با این متون نداشته اند، متاثر از ایده های آن ها هستند. در تحلیل بایار، رابطۀ کتاب ها با سایر نظام های فرهنگی ای سنجیده می شود که جایگاه نهایی محتوای اثر را در ضمیر شخصی و جمعی مردم تعیین می کنند: شایعاتی که پیرامون کتاب شکل می گیرند، ایده هایی که در میان مردم پراکنده می شوند و تعارض هایی که اثر برای خوانندگان مختلف خود پدید می آورد. او اصرار دارد که روابط میان ایده ها چه بسا مهم تر از اصل ایده ها هستند، تا آنجا که فهم جایگاه یک ایده در منظومۀ ایده های موجود، حتی بدون مطالعۀ کامل آن، می تواند تا حدی متناظر با مطالعۀ آن محسوب شود.

    ۱۳۰,۰۰۰ ريال
  • در جست و جوی روش: سردرگمی در پژوهش علوم اجتماعی

    در جست و جوی روش: سردرگمی در پژوهش علوم اجتماعی

    این کتاب کوشیده است نگاهی نو و تازه به روش داشته باشد و از آن‌جا که در دانشگاه‌های ما مسئله تفوق روش به نحو جان‌کاهی مشکل‌ساز شده است، ورود این گونه تفکرات، هر چند در بخش‌هایی خالی از اشکال و ایراد هم نباشد، مفید و موثر است. تلقی سهل‌گیرانه و سخاوتمندانه (اصطلاحاتی که نویسنده کتاب اصرار دارد دربارۀ روش به کار ببرد) نویسنده کتاب درباره روش چیزی است که ما امروزه به آن نیازمندیم.

    ۲۱۰,۰۰۰ ريال
  • فصلنامه فرهنگ و اندیشه (جلد ۱)

    فصلنامه فرهنگ و اندیشه (جلد ۱)

    فعالیت‌های ترجمان در دو بخش انتشارات ترجمان علوم انسانی و سایت ترجمان تعریف می‌شود؛ در سایت ترجمان مجموعه مقالات، نوشتارها، بررسی کتاب و گفت‌وگوها قرار داده می‌شوند و سپس مقاله‌ها در قالب کتاب منتشر خواهند شد. در بخش ابتدایی این فصل‌نامه در توضیحی آمده است: در انتخاب مقالات تلاش بر این است تا تنها متون دست اول از اندیشمندان اصلی جریان‌های مهم ترجمه شود و برخلاف بسیاری از دیگر نشریات و وب‌سایت‌ها ترجیح داده‌ایم تا تعداد مقالات کمتری را با کیفیتی بالاتر و محتوایی غنی‌تر ترجمه کنیم.

    ۱۰۰,۰۰۰ ريال
  • فصلنامه فرهنگ و اندیشه (جلد ۲)

    فصلنامه فرهنگ و اندیشه (جلد ۲)

    فعالیت‌های ترجمان در دو بخش انتشارات ترجمان علوم انسانی و سایت ترجمان تعریف می‌شود؛ در سایت ترجمان مجموعه مقالات، نوشتارها، بررسی کتاب و گفت‌وگوها قرار داده می‌شوند و سپس مقاله‌ها در قالب کتاب منتشر خواهند شد. در بخش ابتدایی این فصل‌نامه در توضیحی آمده است: در انتخاب مقالات تلاش بر این است تا تنها متون دست اول از اندیشمندان اصلی جریان‌های مهم ترجمه شود و برخلاف بسیاری از دیگر نشریات و وب‌سایت‌ها ترجیح داده‌ایم تا تعداد مقالات کمتری را با کیفیتی بالاتر و محتوایی غنی‌تر ترجمه کنیم.

    ۱۵۰,۰۰۰ ريال